Looking into the Distance

Somatisch/NAH

Somatische klachten

Het hebben van lichamelijke klachten kan een grote impact hebben op je leven. Het is niet altijd even makkelijk om je leven vorm te geven als je last hebt van somatische klachten of beperkingen. Het kan zijn dat je je overweldigd voelt. Dat je je geen raad weet hoe je met deze nieuwe situatie om moet gaan. Het kan zijn dat je anders tegen het leven aan bent gaan kijken. Of dat je je alleen voelt en niet begrepen voelt. Misschien ben jij wel in de overlevingsstand geschoten en is de situatie als een roes aan je voorbij gegaan. 

Je bent niet alleen!

 

Juist in deze moeilijke tijden is het belangrijk om te weten dat jij niet alleen bent. Het doormaken van somatische klachten of beperkingen is niet gemakkelijk. Het vergt veel van jou en je omgeving. Jij mag vragen om hulp. Soms heb je net even iemand nodig die naar je luistert en je verder op weg kan helpen. 

Hoe herken je dat je vastloopt?

 

 

Het doormaken van somatische klachten/beperkingen is voor iedereen anders. Sommigen hebben minder moeite om er mee om te gaan dan anderen. Dit is per persoon heel verschillend. 

Hieronder een aantal voorbeelden van klachten bij het doormaken van somatische klachten/beperkingen:

- Het ervaren van meer angst.

- Bang zijn voor de toekomst. 

- Je leeg voelen. 

- Je zwaarmoedig voelen of neerslachtig.

- De hoop voor de toekomst te zijn verloren. 

- Je afzonderen van anderen. 

Wat kan je doen?

Merk jij dat je al langere tijd hiermee worstelt? Wil jij daar wat aan doen? Het is mogelijk om er anders mee leren om gaan. Niet iedereen heeft hetzelfde nodig, houd het persoonlijk. Wat past bij jou en wat heb jij nodig. Een paar tips op een rij:

  • Erken dat je je niet lekker in je vel voelt zitten of angstig bent. 

  • Kijk of iemand in je omgeving met je wilt praten. Advies; neem de tijd om over jouw gevoelens te praten en jezelf te uiten. Nadat je jezelf hebt geuit en het hebt besproken kan je weer praten over andere dingen. 

  • Neem de tijd en heb geduld met jezelf.

  • Isoleer jezelf niet maar blijf in contact met je naasten of vrienden. 

  • Probeer een begin te maken met een gezond leven; voldoende daglicht, beweging, naasten opzoeken en gezond eten.

  • Start met kleine stappen. 

Kom je er zelf niet uit? 

Neem dan gerust contact op. Wij staan voor je klaar.